tiistai 21. tammikuuta 2014

My Little Pony

Hola ! 

Ompas taas ollut haastavaa löytää aikaa kunnon päivittelylle, ja otaksuin tässä postauksessa kuitenkin kestävän niin viivästytin ajankohtaan kun oikeasti ehdin istua alas, selata kuvat, ladata videot, muokata ne, miettiä mitä kirjoitan ja lopuksi vielä toteuttaa tämä postaus. Täältä pesee siis kattava kuvaus ponskista ja meidän yhteiselosta. Kuvat on suht aika järjestyksessä (ehkä), kiinnittäkää huomiota etenkin raviliikkeeseen ja ponin lihaksistoon, älkää mun kamaloituneeseen istuntaan. 

kesä '10
Meidän yhteiselo lähti siis talvella '07, kun ponski pamahti meidän ratsastuskouluun työskentelemään. Se oli tullessaan niin äksy, että mä en pienenä heppatyttönä uskaltanyt laittaa sitä kuntoon ollenkaan, vaan äiti oli mukana aina. Olin mennyt ponilla tunnilla kerran ennen tuota talvea, syksynä sitä ennen jolloin se koitti nakata mut puuhun. Hyvä lähtötilanne, eikö?

kevät '11
 Jotenkin mä tykästyin silti ponskiin ja aloin vakituisesti ratsastamaan sillä tunneilla ja pikkuhiljaa aloin jo uskaltamaan itse laittaa sitä kuntoon. Ratsastaahan mä en sillä osannut, se oli liian hankala ja iso mulle vielä, mutta pikkuhiljaa sekin asia korjaantui.

Talvi '11-'12
 Mä pidin taukoa ratsastuskoulusta joskus '08-'09, kun mulla oli paljon muita poneja ratsastuksessa. Menin kuitenkin TET-viikoille samaan ratsastuskouluun ja sain mennä taas Hesellä. '09 palasin takasin tunneille ja meidän yhteiselo lähti sujumaan, kun olin vähän kasvanut ja oppinut.

Ensin sain ponin kulkemaan hienosti tasan loppuraveissa, jonka jälkeen pikkuhiljaa käynnissä ja laukassa. Ravityöskentelyn sujumiseen meni vielä pari vuotta, eikä se suju vieläkään ;)
Talvi '12
Ensimmäiseen työharjoitteluuni mä lähdin alkuvuonna '11 samaiseen ratsastuskouluun. Työtehtäväkseni sain Hesen hoidon ja liikutuksen, ja olin maailman onnellisin tyttö. Sen kevään aikana käytiin ekoja pikkukisojamme tallilla, kehityttiin yhdessä ja myös erikseen, sekä aloin huomaamaan meidän välillä kummallisen luotaamuksen ja yhteyden, pikkuhiljaa.

Talvi '12
 Kävin koko seuraavan kesän tallilla avustamassa ja ratsastamassa poniinilla, syksyllä jatkoin taasen harjoittelussa. Ponia alkoi vaivaamaan lihaksisto, sekä jalka aloi oireilla ja ensimmäinen sairasloma sai alkaa. Poni sairasteli enemmän ja vähemmän syksy '11- kevät '12, jonka välin mä sinnikkäästi talutin, kävelin selästä, taivuttelin, hieroin, venyttelin, kylmäsin jalkaa, kevyesti välillä otin muitakin askellajeja, kävelytin taas ja tää oli ehkä se aika, joka sai mut viimestään ymmärtään tota hevosta. Sillä on niin omanlaisensa superpersoona, omat ilmeet, eleet, mielipiteet ja tahto, että sitä on vaikeeta ymmärtää.
Mä koen ymmärtäväni, ja meillä on aika erityinen side toisiimme. Tää Jääräpää isolla jiillä, taipuu mun tahtoon aivan erilailla kuin muiden ja tekee mun vuokseni asioita, mitä se ei tee kenenkään muun eteen.

kevät '12
 Alkukeväällä '12, oli taas hyvä pätkä terveyden puolesta ja päästiin vähän maastoesteilemään. Melko pian kuitenkin alkoi ontuminen ja lihasjumit ja tällä kertaa paiskattiin poni koppiin ja klinikalle testeihin. Kotiin tultiin melko musertavan tiedon kera, mutta toiveikkaina. Sen kesän poni lähinnä lomaili ja ravasi lääkärissä ja minä uskollisesti kävelytin.
kevät '12
Syksyllä '12 vaivat alkoivat poistumaan ja pikkuhiljaa saatiin palata takasin reeneihin. Muistan, kun vähän ennen joulua saatiin lupa ensimmäisille pikkuhypyille ja poni ei meinannut uskoo, kun käänsin sen kohti ristikkoa, että saa hypätä. Reppana jäi pomppiin onnesta vain paikalleen, ja sen todellakin sai kammeta siitä ristikosta yli :D Pöljä. 
Talvi '13

Siitä lähtien ollaan selvitty vain parilla kevyellä jaksolla, ja nykyään hypitään jo esteratoja ja pyöritään kisakentillä. 
Me alettiin edistymään ton sairasloman jälkeen melkosta tahtia, sekä minä, että hevonen alkoi löytää vanhoja liikkeitään takaisin. Kesällä '13 alotettiin ensimmäinen yhteinen kilpailukausi, ja viime viikonloppuna alotettiin tämän vuoden kausi. 

Talvi '13
Talvisin kahlaillaan hangessa, jotta liike kasvaisi ja se todellakin näkyy keväisin.
Kevät '13
 Ylläoleva video keväältä '13, kotikisat, 80cm ja meidän ensimmäinen yhteinen ruusuke!

Kesä '13
 Poni on siis oikealta nimeltään edelleenkin Sidnejs II, edellisessä elämässään ulkomailla kilpaillut kansallista esteillä, vaativaa koulussa, sekä Suomessa vähän kenttää. Monitoimiponi, joka nykyisin taipuilee kouluradoilla, pikkuhiljaa sekä toimii myös loistavasti eskadroonan sotaratsuna, ylittäen jopa palavat tulirenkaat, sekä sietää miekkailua selässään. Väriltään hän on punarautias, sukat takasissa ja läsi päässä.
Iältään hän on 14vuotta tänä vuonna ja ruuna. Sen omistaa mun työnantaja, joka on niin huippu, että on luottanut ja antanut tämmösen helmen mun käsiini. :)

Kesä '13
Ratsastaa poni on aika hankala, koska se on samalla herkkä ja kuuro, kova ja pehmee, vastaanottava ja paskaa haistattava. Sitä pitää kehua ja motivoida, mutta myös pakottaa ja vaatia. Sitä ei myöskään saa pakotettua, jos sitä ei miellytä pyydetty asia, vaan se saattaa vetää liinat kiinni keskelle kenttää ja jäädä siihen. Mun kanssa se ei pelleile, koska se haluaa omalla tavallaan miellyttää mua, koska oon sen ainut kaveri. Paitsi hänen poikaystävä tietysti. Kyllä, ponini on myös homo. 
Kesä '13




 Ekat kankireenit viime kesältä.

<3 Syksy '13
 Mä oon vakuuttunut, että mun elämäni hevonen on tässä. Etten mä tuu koskaan löytään ketään samanverosta, ketään joka merkitsis mulle näin paljon.

Pari viikkoa sitten kuvattu pieni pätkänen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi !